Isnin, 7 Jun 2010

budi bahasa budaya kita

Bnyk dah dgr rungutan dari pesakit2, keluarga2 pesakit pasal budi bahasa nurse kat semua hospital2 dlm Malaysia ni. sbb nila setitik abes rosak susu sebelanga. mcm tuh la boleh di ibaratkan. setakat hari ni aku xder masalah dgn layanan nurse ni, aku pun btul2 yg masuk wad pun sbb bersalin ari tuh, selebihnya jumpa doktor terus kat klinik so xder pengalaman sgt dgn kes2 nurset ni. sampai la hari sabtu ari tuh, betul2 HANGATTTTTT hati aku.. menyirap tersirappppp dgn sekor nurse ni. kejadian berlaku kat HOSPITAL PAKAR SULTANAH FATIMAH, MUAR. WAD 6 TINGKAT 3. ye aku akui kat sebelum masuk tuh ade signboard tulis 'kanak2 dibwh 12 thn tidak digalakkan masuk' di ulang ye TIDAK DIGALAKKAN.. bkn tidak dibenarkan. mggu lps aku bwk anak aku yg 4 bulan lebih tuh masuk tgk makwan dia ok je, sapa pun x tegor, pak guard pun x tegur, ramai lagi umat yg bwk anak kecil masuk. tapi sabtu ari tuh aku masuk bwk anak aku, 1 lane je lagi nk sampai katil mertua aku nurse sengal ni tegor aku ' kak, bdk x boleh bwk msuk' dgn muka sombongnya.. aku pun boleh terima so aku kuar blk, bia suami aku msuk, tp aku heran asal mggu lps boleh mggu ni x boleh.. dlm pd aku tggu kat luar dgn anak aku tuh aku perhatikan ramai yg masuk bwk baby, bwk kanak2 msuk.. tapi sekor umat pun x tegor termasuk la nurse sengal yg tegor aku td.. selamba giler je dorang kulu kilir dgn anak2 masing2 dlm wad tuh.. !!! asal aku x boleh pula ...???????? (marah ni) x lama tuh suami aku kuar ' ehhh apasal kat dlm tuh ramai org bwk baby dgn budak boleh je..??' jd suami pun ajak la aku masuk bwk je anak. mmg xder sapa yg tegur pun !!!!!! sampai la aku terperasan nurse ni pandang2 aku dgn muka mcm HAPSI !!!!!! dgn jeling maut nk mampusssss dia tuh.. tp aku bt x reti jer.. suku lagi nk abis time melawat suami ajak blk, dah salam mertua aku aku jln dulu, anak suami dukung.. ngam2 aku lalu berdepan dgn nurse aku tuh
nurse sengal a.k.a bebal !!!! : eh kak.. meh sini kejap !!!!! ( cara pggil dia adalah seperti si ibu memanggil anak2nya dgn perasaan geram )
arghhh.. ppuan ni mmg nk cari pasal dgn aku !!!!! kurang ajar btul cara dia pggil aku..!!! aku ni bkn adik2 dia yg dia nk pggil mcm tuh !!! aku x kenal ko, ko pun x kenal aku.. so tlg hormat !! jgn nk 'eh eh eh ' aku !! aku pun benti dpn dia.. 'kan sya ckp bdk x bleh masuk !! ' haaaaaaaaaaaaaa aku ni ibarat api yg di simbah minyak tanah dah.. ' awk tgk dlm wad ni !! bape ramai bdk2..??? apasal dorang boleh sy x boleh????? ' masa aku ckp dgn dia mmg aku pandang je mata dia, nurse ' sy nk bgtau la apa sbb anak akak tuh x boleh masuk !!!!! ' dia dh mula tggi sore kat aku.. kurang ajar bdk ni !!! ' sy nk blk !! xder masa nk dgr !!! aku bla terusssssssss .. nk pjgkan citer aku seliseh dgn sister dia ( ketua jururawat ) haaa aku pun ckp laa dgr sister dia betapa kurang ajar nk mampussssssss anak buah dia tuh then aku ckp lagi klu btul aku salah ckp elok2, jgn nk eh eh kan org.. bkn aku mintak sembah daulat pun.. pas2 aku tnya sister tuh apasal aku x bleh bwk anak org lain boleh bwk anak ..????? alasan ckp KUMAN !!!! x pyh nk autaaaa laaaa.. klu dh nama nya hospital wad plak tuh.. berhingus pun kuman. abeh anak aku je la takot dijangkit kuman ..??? anak org lain x kena jangkit kuman laa !!??? tp kredit to sister sbb dia ckp elok2 dgn aku siap minta maaf bg pihak nurse tuh.. esoknya aku pegi lagi hospital tapi anak x bwk naik la pasal pakcik2 nya sibuk nk bwk jln. jumpa lagi nurse tuh.. pegi lantak sama dia.. aku x takot pun sbb aku rasa aku x salah.. bersepah2 bdk dlm wad tuh !!! aku tnya mak mertua aku ada tak nurse n sister tuh boikot mak aku ' sister dia ada dtg jumpa mak, minta maaf, lps tuh dia ckp napa bdk x bleh bwk msuk' haaa tgkkkk.. nk lps mrh tuh kat mak mertua aku.. apa masalah nurse tuh !!! apasal dgn org lain aku tgk dia xder sibuk2 nk tegur.. apasal dgn aku kemain mcm HAPSI !!!!!! arghhhhhh gerammmmmmmm nya aku !!!!!!! suami aku ckp.. ' biakan laaa dia.. ni tempat dia tuh sbb dia mcm tuh ' arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh aku x puas hati !!! kat sapa aku nk mengadu ni ../????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan