Khamis, 22 April 2010

dulu-dulu lah

As Salam, 17 thn yg lalu kehidupan aku amat sengsara.. setiap hari yg menanti adalah derita, kesusahan, keperitan dan kepayahan. aku terlalu muda utk melalui semua perasaan/keadaan tuh.. zaman kanak2 aku tak seperti kanak2 lain. tidak sekali2 aku salahkan takdir, tidak sekali2 juga aku salahkan ibu dan ayah ku. pengalaman itu telah bt aku rasa serik, seterusanya mendewasakan aku.
ayah... kekok rasenyer aku menyebut 'ayah' . hati aku kdg2 terlalu ego utk mengakui yg aku sygkan dia.. ayah ada pilihan ketika itu.. tp kenapa hati ayah buta, kenapa telinga ayah tuli.. tak sayangkah ayah pada isteri dan anak2 nyer pd masa itu. aku terpisah dgn ayah ketika umur aku 11 thn.. sejak itu aku x jumpa ayah lagi.. tidak perlu lah aku mengulas lagi tentang ayah.. aku tidak mahu mengaibkan sesiapa.. sampai akhir dunia pun.. dia tetap ayah aku.. syg..?? yer.. naluri aku mengakui.. aku sayangkan ayah.. tp ayah..?? aaarghhhhh...

mak.. wanita ini sungguh tabah.aku x pasti adakah aku setabah mak. aku membesar dgn mak. mak la ibu mak la bapa. susah dan senang mak tanggung sorang.. tidak sekali2 mak lepaskan kesusah pada anak2.. mak ader belikan 2 buah basikal tua terpakai. RM 60.00 sebuah. 1 mak pakai utk pergi keje, 1 lagi abg aku pkai.. aku hanya duduk di belakang. pagi2 kami kuar sama2 kayuh basikal, mak ke tmpat kerja, aku dan abg ke sekolah. sebelum ni kami sama2 jln kaki sejauh 4km.. ayah ..??? biar laa aku,abg, mak yg tahu.. mak dibenci keluarga ketika itu. macam2 kata, cacian, fitnah yg mak lalui. mak x pernah mintak duit kat sapa2 ketika ssh dulu. mak x pernah sshkan sapa2.. tapi kenapa org begitu membenci mak..???

abg..(along) .. along hanya tua setahun dari aku.. tp mungkin kehidupan ketika itu mendewasakan along. along nmpak kesusahan dan keperitan mak.. asal ada je peluang/kerja yg mendatangkan duit along akan bt.. ingat lagi.. 'mak, atok mail bg along RM 15.00 upah tebas rumput umh dia.. mak ambik la duit ni beli beras.. kita mkn nasi pulak yer.. hari2 cekodok lempeng .. arini special la skit' .. arghhhh... sedih sgt keadaan masa tuh..

aku (adik).. ketika itu yg mampu aku lakukan hanyalah lihat.. lihat kepayahan mak, tak ada lah daya aku utk lakukan sesuatu.. aku rapat dgn along.. ketika mak kuar bekerja.. along la yg setia menemani aku.. 'dik, jom kita pergi sungai 'baruh' tuh.. mancing ikan nak tak..?? ' along xkan tggal kan sorang.. kemana pun dia pergi aku dipaksanyer ikut.. ' nti mak mrh tggalkan ko sorang2'

kini, kehidupan yg penuh sengsara itu sudah jauh aku tinggalkan.. dr hari ke hari aku cuba perbaiki kehidupan. tidak ada lagi kepayahan yg terpancar di wajah mak, tidak sekali2 aku dan along mengheret mak kembali ke derita itu lagi.. ayah..?? suatu hari aku berharap ayah kembali kepangkal jalan.

p/s : aku ddk kampung, kat negeri sembilan sebelum dtg KL. kg kan jaraknyer jauh2.. tuh yg pegi sekolah menapak sampai 4km tuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan