Selasa, 20 April 2010

hutang

As Salam, aku nk citer skit laa hal hutang2 ni. aku rasa semua org berhutang.. hutang keta, hutang rumah, hutang kad kredit, hutang PTPTN, hutang MARA, hutang duit hantaran ( heheheeeee ader kerr) yg kaya pn hutang, yg x berapa nk kaya lagi laa kann, tah2 berkeliling..
hutang ni senang jerr.. asal mampu nk byar x jd masalah.. xder laa org yg berkenaan asek call jer tnya bila nk byar hutang.. klu rase x mampu jgn cari pasal nk berhutang. kisahnyer kan.. ader laa kwn mak aku ni niaga, niaga brg kristal dgn kain. kwn2 nyer pasal dia bg laa hutang bt 2/3 kali byar tgk pada kos brg di ambil la. tp yg jd masalah pd dia ni.. dorang ni liat nk byar.. klu dh hutang kan.. dh tentu la kena byar tiap2 bulan kan, ni x, ske ati dia nk byar bila.. rase nk byar dia byar, xder rase nk byar bt x reti jerr.. dr bleh 2/3 kali byar jd berkali2, bertahun bru settle.. ader tuh RM 8.00 pn nk bt 2 kali byar.. diulang yer RM 8.00 !!! bkn RM 80.00 bkn RM 800.00 klu rase x bleh byar, x pyh ambikk.. klu aku pun segan nk mintak hutang yg bernilai RM 4.00 sebulan tuh.. lg sorang ni lakk.. dia berhutang dr aku ngandung 2 bln smpai anak aku dh berumur 3 bln bruuu settel.. kos hutang tuh 120++ jerr.. haa korang kira laa sendiri bape lama.. last baki dia ader RM 57.00 so kwn mak aku ni mintak laa byar settle kan sbb dh lama sgt . ko tau bape dia byar RM 30.00 SAHAJA.. ader lagi baki RM 27.00 .. Ya Tuhan !! ape yg ssh sgt dia ni.. nk kata org ssh tak pulakk.. kos ko mkn ari2 pun cecah RM 50.00 ni kan yg RM 27.00 tu jer lagi puan ooiiii.. ader jgkk org mcm ni,, klu aku tuh.. ' xper laa kak.. yg baki RM 27.00 tuh saya belanja jer laa bt amal jariah'.. pyh laa org yg berpikiran mcm ni walaupun mungkin bilangan org yg fikiran mcm ni kecil, tp secara sedar dia sudah pun menyusahkan org.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan