Isnin, 26 April 2010

Saat itu...

As Salam, masa aku tgh berblog ni, mungkin sepupu aku tgh bertarung sakit nk bersalin.. mudah-mudahan selamat ibu dan anak.. asalnyer dia pergi check up jer, aleh2 pintu rahim dah bukak 3sm dah tp dia xder rasa sakit. doktor pun induce utk cepatkan proses kelahiran.. teringat pulak aku saat2 aku nk melahirkan anak perempuan aku..
18.1.2010
pagi 7.30 aku dh terpacak dkt klinik desa kg kenanga, rwg utk pemeriksaan berjadual.. seperti biasa aku pergi sorang jer.. x pyh suami nk teman sbb nk menunggu kemain la lama.. kul 10pg pun blum tentu selesai.. sampai nurse tnya ' x pernah tgk suami awk' .. (wink.!! bila plak nurse ni spedo aku ni.. heheeeheheee) ketika itu kandungan aku dah 38 minggu.. org ckp.. 'tunggu hari' je.. aku ni plak dr awal mengandung memang ada masalah darah tinggi. so mmg salu la kena cek. tunggu punya tunggu sampai la giliran aku... mcm biasa cek urine, berat, semua ok, yg x ok nyer darah aku tinggi 140/100, nurse soh aku rehat 15mnt.. lps 15 mnt cek blk makin tinggi.. 150/100 terus doktor bg surat ke hospital.

pagi 11.30 aku sampai ke hospital selayang.. aku punya takot jgn ckp la.. sampai sejuk2 badan aku.. nk jln pergi ker dewan bersalin tuh pun aku rasa mcm x jejak lantai.. giler takot weyyy... !!! pengalaman pertama la katakan.. aku dimasuk kan ke wad pemerhatian.. kat situ ader la 6-7 org bakal ibu2.. kat wad tuh kami semua kerap dipantau.. mcm2 kes., ada sesak nafas, pendarahan, ketuban pecah awal la.. eh mcm2 laaa.. kes aku ialah darah tinggi.. !!! makin lama aku kat wad tuh makin tinggi darah aku.. sbb aku takot kerr..?? doktor plak asek tnya 'puan ader rase pening, nk muntah, kabur mata x..??' asek tnya tuh jerrr, penat aku nk jwb dah.. bila darah aku x turun2 doktor pn dtg cek.. cek bukaan rahim ( giler laa... terkejut aku wooo... sapa dh lalui dia phm laa maksud aku ni..) dah bukak 1sm.. tp aku x rase sakit apa2 pun. doktor suruh tunggu lagi 2 jam.. klu darah aku x turun jgk.. doktor akan bg option.. !!! glupppp... !!! takot aku..!!!!!

petang 4.30 aku ditolak ke wad.. dh kena pakai uniform.. heheheeeee... dtg la lagi doktor cek ( asek doktor lelaki je yg cek !!! xder doktor perempuan ker...?/ muda2 plak tuh... malu aku )
masih 1sm lagi tp tekanan darah aku masih tinggi lagi.. so doktor pun bagitau pilihan2 nyer.. 1. masuk ubat (induce) tuk dipaksa bersalin.. klu induce yg pertama ni ader xda tindakbalas ( tindakbalas tuh adalah 'RASA SAKIT' okkk !!!) kena kali ke 2, seterusnye ke 3.. klu dh kali ke 3 pun xda rase sakit.. baru laa operate.. ishkkk mcm nk gugur jantung aku.. doktor pun ckp.. ' puan jgn takot.. rileks je.. saya x nafikan bersalin ni memang sakit, isteri saya pun takot' haaaa klu dh doktor ckp mcm tuh.. aku lagi la takot.. aku bkn takot ape.. takot yg aku x kuat nak tahan sakit tuh.. aduhai !!!

malam 7.30 setelah di induce aku dh mula rasa sakit .. tp x kuat.. masih boleh tahan lagi.. masa tuh dah xda rasa takot dah.. tapi darah aku xturun2 jgk.. ( kesimpulanya.. darah aku tinggi bkn sbb aku takot la ye ) sakit tuh datang berulang-ulang dan semakin kuat.. sambil2 tuh aku ber sms dgn suami yg tunggu kat luar.. ( masa ni mmg kita perlu kan sokongan suami ) suami aku ckp.. jgn fikir apa2,, istifar bnyk2..

19.1.2010
tgh malam 12.15 doktor dtg cek bukaan rahim.. 3sm dah.. 'ok puan, 3sm dah.. skrg jgk saya hantar labour room..puan dh rasa sakit kan..?/ ' arghhhh... rileks.. rilekss..... sebelum ditalak ke labour room.. nurse bg ubat berak ( maaf la yerrr kena ckp terus terang.. heheeeee ) ubat tuh di titik kat 'tutttt' ( tempat berak kuar laa.. hahahaahhaha ) ahaaa sekejapan rasa nk memerut beb... syoknyer aku memerut tuh sampai nurse panggil aku ' puan, napa lama sangat.. kita dah nak ke labour room ni ' hahahahahaaaa lawak btul laaaa.. sampai ibu2 yg bersebelah katil aku tuh ckp 'lamanyaa' hahahahhahahaaaaaaaaa

pagi 1.00 aku ditolak ke labour room. suami aku pn ikut skali .. bila nurse ckp ' nti siap kan pampers, baju, napkin anak bwk skali ke labour room' aduhai rasa x sabar lak nk tgk muka anak aku ..

pagi 1.20 aku dh pun berada di labour room bilik no 3.. 1st time aku berada dlm labour room.. takot beb... ramai ibu2 sedang tggu saat nk melahirkan.. yg tgh melahirkan pun ada... aku buat pekak telinga jer... ( nk hilang kan rasa takot sebenarnyer ) masa berlalu........ sakit makin kuat dan kerap... sgt sakit.. diulang ye SANGAT SAKIT .. doktor lak asek dtg cek jerr.. dah aku tgh sakit.. air ketuban di pecahkan ubat dimasuk kan lagi ketika ni nurse ckp ' lepas ni sakit makin kuat yer... selawat banyak2 puan ' arghhhhhhhh.. skrg pun dh sakit !!!! sampai satu tahap aku betul2 x bleh tahan lagi sakit tuh.. sakit dtg dan pergi makin kerap dan kuat.. suami aku suruh tarik nafas dalam2 lepas pelahan2.. itu laa yg aku bt ketika sakit tuh dtg menyerang....

pagi 7.05 doktor dtg cek ( cek lagi !!!! ) bukaan rahim... baru bukak 4sm... ya ALLAH.. berjam2 aku sakit giler2 baru bukak 4sm... nurse lak ckp ' bru 4sm, kena tggu lagi 6sm bru bleh bersalin' ALLAH !!!! bapa jam lagi nehh !!! aku dah resah, kejap ke kiri kejap ke kanan.. smpai aku ckp dgn suami ' tolong laaa... dh x bleh nk tahan lagi' lepas jer doktor kuar dr bilik aku tuh.. aku rase something, rasa mcm nk berak !!!!! tp rase nk berak tuh kat rahim .. automatik nk meneran.. aku bgtau nurse ' ehh saya rasa nk meneran ni'.. sambil tu aku kepit kaki.. nurse plak.. 'bkn.. puan rasa sakit tuh.. baru bkak 4sm belum masa lagi' dia x percaya ckp aku weyy.. aku rase aku tau laaa.. 'eh btul laaa... rasa nk meneran sgt ni !!!' haaaaa suami aku pun ckp.. 'bleh tak minta tlg doktor cek balik..??' nurse tuh panggil pi panggil doktor.. sementara nk tggu doktor dtg nurse ckp dgn aku.. ' puan klu rasa nk meneran, teran sampai kuar anak ni.. jgn separuh2.. sbb klu separuh2 teran kami kena guna 'alat', sbb rahim puan bru bkak 4sm' aaarghhhh aku dh x peduli dah.. sbb aku rase nk meneran sgt2 ni.. doktor pun dtg cek.. haaaaaaaa btul ckp aku.. aku mmg rasa nk meneran dah 'yesss... kepala baby dah rasa'... haaaaa bila doktor ckp teran jer.. aku pun teran laaa... masa tuh aku dh x dgr aper2 lagi dah.. teran tuh bkn mcm teran berak senang nk kuar kan. ni lain.. kena meneran sepenuh tenaga yg ada..!!!! nafas pulak bkn bleh tarik dalam2 kang anak masuk dlm blk. akhirnya..........................

pagi 7.32 lahir la anak aku.. aku dpt tgk sendiri dia keluar.. YA ALLAH besar sungguh kebesaran mu.. insaf aku..!!! mcm ni la mak kita lahirkan kita.. perasaan aku bercampur baur.. mcm blur2 pun ada.. sakit HILANG !!!! dh xder sakit dh... tah ape bende yg sakit sgt td aku pun x dpt nk cari.. ketepikan kan laa sakit bila digunting tuh.. sbb mmg xkan rasa/x sedar..

hari ni ... anak yg di beri nama NOR ADILAH RAUDAH BINTI AL MIZAN sudah pun berusia 3 bulan 8 hari... dari hari kehari makin pjg akalnyer..kaletahnyer x penah lekang dari ingatan aku..
ibu syg dila.. muah.. muah..

kredit to semua staff2 nurse & doktor HOSPITAL SELAYANG.. mereka semua baik dan ikhlas.. TERIMA KASIH..

Pantang !!!.. tempoh berpantang sgt laa boring.. kena siap sedia mental fizikal.. nti2 la aku citer.. aku sampai menangis.. nasib baik x meroyan... hahahahaaaaaaa.. !!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan