Selasa, 4 Mei 2010

Pantang 44 hari

As Salam, entry sebelum ni aku cerita pengalaman aku bersalinkan, sekarang ni pengalaman berpantang pula.. 44 hari aku rasa satu tempoh yg sgt lama.. mcm mana la org boleh tahan sampai 100 hari pantang.. !!!! balik dari hospital tuh semuanya ok.. persediaan utk anak dan aku mmg dah dibuat awal.. so kuar dari hospital tuh aku terus 'landing' je laa... heheheee.. aku pantang kat rumah mak aku.. bkn tak nak mentua jaga. tp aku lebih selesa dgn mak aku sendiri,
malam pertama anak aku kat rumah.. dia meragam, kejap2 nangis, mcm x selesa.. mak aku ckp mungkin anak aku tak serasi lagi dgn keadaan kat umh.. bila tido tuh asek resah, xnak bedung bila bedung menjerit.. tgk muka dia merah jer.. panas agaknye.. so aku pun tutup kipas bukak aircond.. haaaaaaaaaaaaaaaaaaa senyapppppppppppppppppppppppppp.... kemain lena anak aku tido.... oooooooo nk aircond rupanye ekkk... rumah mak aku ada la aircond.. sok lepas pantang dah balik umh aku mana nak datang sejuk aircond tuh.... sbb xda aircond !!!!! kipas KDK ada laaa.... hhuuwaaaaaaa... suami aku lak ckp ' jgn ajar anak tuh aircond.. esok dah biasa sejuk je' masalahnyer suami..... anak kita tuh meragam .. nak x nak terpaksa la.. tp nk tido mlm je aircond tu pun bape jam je .. on kul 7.00mlm kul 11.00 mlm dh off.. mak aku x kasi lama2 sbb mak ckp anak kecik lagi organ2 dalam dia x kuat lagi..
sejak mlm tuh bermula dugaan berpantang, hari2 aku stress... hari ke 8 aku pantang.. senja nak maghrib tuh aku bantai menangis teresak2.. sbb aku rasa aku dah x boleh nak tahan dgn pantang ni. sebab2nya : -
1. Breast aku luka.. anak kerap menyusu.. pedih nya sampai tegang2 kaki aku menahan sakit bila anak tgh menyusu sbb dia sedut kuat. masa ni aku kena selang 2 hari ganti dgn botol susu, pam susu aku siap2.. bila luka dah elok kering aku menyusukan anak mcm biasa.

2. Sembelit !!!!!!!... 9 hari bru aku berak wey..!!!!! baru2 bersalin aku takot nak berak sbb area jahit tuh masih terasa sakit/pedih.. jadinya aku 'kiv' dulu nak membuang2 ni.. sampai aku rasa x selesa.. mkn pun 2 sudu je.. korang bygkan la... dh la x membuangkan.. pastu nk menambah2 lagi.. haa pikir sendiri la apa jadi kan.. hahahhaaaaaaa... stress gila aku masa tuh.. nk minum air tuk mudahkan hadam tuh x boleh plak.. mak aku x kasi minum air bnyak 'kembang' urat katanye.. mkn buah pun x boleh.. aduhhhh !!!! aleh2 suami aku pi beli ubat sembelit kat sense (ubat kat kedai cina... x reti nk eja daaa ) nurse pun kata ok boleh mkn.. aku pun pun mkn la. mlm nk tido aku telan 2 biji.. haaa pagi2 subuh aku dh rasa nk membuang... tapi !!!!!! susah kemain... 2 jam aku dlm bilik air beb.. giler lama !!! mcm nk kuarkan batu.. haaa bila dh kuar apa yg terperap lama tuh... fuhhh !!!!! lega sgt.. rasa kosong perut aku... start dari ari tuh hari2 aku membuang.. mcm dh normal blk dh.

3. BOSAN !!! bosan tahap kritikal dah.. terperap dalam umh.. dgn segala jamu kat badan, kat dahi.. tuh belum bau jamu2 tuh lagi.. bende2 tu semua bt panas badan.. lps mandi pun aku berpeluh2 mcm org berlari 800 meter !!! panas berbekung lagi.. berstokin 24jam.. tgh hari terik berstokin haaa bygkan la sendiri.. dgn sweaternya kena pkai.. mkn pun asek bende yg sama je.. nasi + ikan bilis goreng + sup ikan merah... hari2 tu la aku mkn.. minum lak air panas .. aduhhhh.. terseksa sungguh aku masa tuh !!!!! mcm aku dah biasa kuar bekerja tetiba kena terperap dlm umh.. mau x serabut kepala, jiwa, zahir batin.. !!!! huuuwaaaaaaa.. tuh sbb aku x sabar tunggu mlm sbb bleh psang aircond !!! bkn anak je nak.. ibu dia pun nak jgkkk !!!!!! hahahahaaaaaa..

4. SAKIT !!!!... biasa sakit jahit tuh seminggu dh ok.. aku..?? sebulan genap pun x ok lagi.. sbb aku ada kes hematoma (darah beku) .. aku kena jahit 2 kali ok.. jahitan aku dibuka balik sbb darah beku x keluar abis.. 'bwh' aku membengkak dgn jaya nya... haaaa bygkan laaa.... dah jahit bukak balik... tenyeh sana tenyeh sini pastu jahit balik... sakit nye..???? susah aku nk bygkan kat korang sakit tuh mcm mana rasa.. aku menangis mcm budak kecik.. so kesakitan tuh berlanjutan sampai ke tempoh berpantang ye puan2.. sampai aku nk duduk pn susah sgt.. nk menyusu kan anak pun x selesa sbb aku x bleh duduk.. memula aku cuci dgn produk dari #*&%^$#@!, dh 2 minggu mcm tuh jgk.. bengkak tuh susut la dari hari kehari.. tapi sakit tuh tak kurang2.. mak aku suh basuh dgn air bijikani@manjakani.. pastu serdaknya disapu pada tempat yg membengkak tuh.. ahaaaaa... 2 hari aku bt dh ada beza.. bengkak mengecut cpt, sakit makin kurang.. besar sungguh khasiat biji kani ni.. so sapa2 yg dlm proses berpantang ni bleh la try.. cepat elok.. sampai sekarang ni aku masih lagi teruskan..

tuh antara sbb2 aku stress sepanjang 44 hari berpantang!! nasib baik anak aku jenis x nangis mlm.. bangun menyusu mlm pun sekali je.. pastu dia tido blk.. tido sendiri, aku x pyh nk dodoi2.. baik anak ibu nih..
aku bukan la serik.. benda2 tuh semua pengalaman. mungkin lepas ni lebih baik dari pengalaman pertama ni.. sikit sebanyak aku dah tau proses2 berpantang ni .. so bakal2 ibu di luar sana.. berseronok la sepanjang mengandung tuh.. sbb pengalaman tuh indah sgt.. aku skang pun kdg2 rindukan saat2 tuh. tetiba aku rasa mcm nk mengandung lagi.... oh tidakkkk.... lagi 2 tahun ye..
hahahaaaaaaaa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan