Isnin, 10 Mei 2010

home sweet home

As Salam, monday mood.. biasa la lemau je.. entry kali ini aku nak cerita pengalaman memula mulakan hidup suami isteri.. aku dari kecil duduk sekali dgn keluarga.. keluarga aku pun kecik jer. mak, along, aku.. 3 org je isi umh.. heheheeeee... paling lama aku berjauhan dgn keluarga pun 3 hari.. segala kepeluan dlm rumah tuh semua mak sediakan.. aku dgn along tau ada je.. heheheheee.. almaklum laa sekolah lagi masa tu, duit mkn pun minta mak lagi ni kan pulak nk beli brg2 keperluan rumah kan... 8 bulan selepas aku kahwin nekad dah ajak pindah.. sebabnya along aku nk kahwin dah.. suami rasa kan mcm x sesuai nk tggal situ lagi.. dari mula aku dgn suami rancang nk kahwin mmg dah plan nk pindah lps selesai semua majlis kami, tapi aku je yg tahan2 dulu... so touching la nk jauh2 dgn mak.. dah biasa selama ni dkt dgn mak kan.. confrim je along kahwin, suami pun ajak pindah.. huuuu waaaaaaaaaaaaaaa..... bulan 12 2009 aku pindah, walaupun umh aku dkt dgn umh mak tapi tetap terasa sunyi bila mak xde dkt.. kdg2 rindu kat mak sampai menangis yg jauhhhhhh nun di rwg aku jauh nunnnnnnn di gombakk... hahahhaahahahaaaa..

masa pindah tuh aku mengandungkan Adilah 8 bulan.. tau je la bila masuk umh baru semua nk kena kemas/bersihkan.. pindah2 ni mmg keje yg memenatkan.!!!! dgn keadaan aku yg agak sarat tuh.. tp aku peduli apakan.. selagi aku x rasa sakit aku bt je apa yg aku nk bt.. hehehee.. brg2 aku bkn bnyak pun.. set bilik tido masa kahwin tuh, kain baju, hadiah2 kahwin.. adalah brg2 kecil aku dgn suami.. haa tuh je laaa.. memula msuk umh tuh... xda ape2.. kosong !!!
xder TV, xde dapor masak,xde washer, xder peti ais, xder perabot2.. bleh dikatakan 80% kelengkapan umh tuh xder la... tp aku dgn suami x rasa susah pun.. biasalaa.. baru nk mulakan hidupkan.. x jadi mcm tau x tau la rasa mcm mana berdikari kan..

ari2 mkn nasi bungkus sampai aku dan suami naik x reti dh nk mkn apa.. dapo gas dgn tong gas xder lagi.. tuh belum kuali, periuk, sudip senduk lagi tuh..hahahahaaaa bru pindah kan bnyak kena pakai duit.. so kami belanjakan mana yg lebih penting je la.. mlm lps mkn.. kami layan dvd je kat note book.. sbb xder tv.. kain bju pun bsuh sendiri.. 2 hari skali aku basuh.. bru la terasa x bnyak.. klu bnyak letih aku !! dah la bsuh tngan nk plak bnyak2.. huitttt mau kecut aku dlm bilik air tuh.. dh la tgh mengandung masa tuh kan.. xder perabot.. yg ada stand iron tuh dgn tikar.. mak aku salu dtg jenguk dgn along + akak ipar,, mak tgk kami ttup tingkap dgn selimut je mak bagi kain langsir... haa boleh la aku guna sementara.. (sementara haperrr.. sampai laaa ni tersangkut lagi .. hahahhahahahahah )

masuk bulan kedua, aku pun dh sarat masa tuh mak suh ddk umh dia, sbb apa2 hal klu suami aku xda kat rumah xde la aku sorang2 gelabah sakit bersalin. suami aku pun ikut sekali duk umh mak aku.. angkut blk kain bju !!! berbag2.. kata nk duk 2 bulan kann heheheeee... masa aku tgh berpantang 10 hari suami aku kata ' blk keje ni kang nk blk umh gombak jap.. ada org nk anta perabot tv, sofa, tv' haaa !!!! suami aku ni saja nk bt surprise ke kat aku.. xder bincang2 dgn aku tetiba ada je.. kang aku x berkenan kang.. tp si suami nk sedapkan ati aku ' alaahhhh sure berkenan punya' aku suh dia ambik gambar tunjuk kat aku dia xmo.. haaa abeh je pantang aku blk la tgk... not bad la.. comel2 je.. aku x ske besar2 kang sesak.. bkn tuh je ader... dapo/tong gas pun dh ade !!!!!... bila suami aku set up semua2 ni ?????? dah abes pantang hjg bln 3 ari tuh aku pun blk la umh aku.. kami beli la lagi skit2 apa2 brg keperluan yg x ckup.. aku pun dh bole masak.. x pyh mkn nasi bungkus lagi.. heheheeee... baru2 ni suami hadiahkan aku mesin basuh dgn peti ais... x pyh la aku hari2 nk kena singgah kedai beli lauk basah.. dh ada peti ais bleh beli stok sampai seminggu.. x pyh la aku nk bertungkus lumus bsuh kain bju guna tangan lg, dh ada mesin basuh yg aku hanya 'tett' je tekan nk wash ke nk spin ke.. mesin sidai kain xde ke..???? klu ada lipat bju pnya pun ok.. klu ada mesin iron bju lagi okkk hahahhahahhahahaaaa...

susah senangnya nk mula kan 'hidup' tuh tidak la perit sgt.. asal kita bersyukur apa yg ada pun dh ok.. bt ape nk sakit2 kepala nk adakan bende yg xda.. or nk adakan benda yg kita blum mampu lagi kan.. aku dgn suami pun bkn sekali harung beli brg2 tuh semua.. one by one dulu.. langsir yg mak aku bg tuh pn aku masih pakai lagi, belum ganti lagi.. asal ada ok le.. nk raya sok bru ganti..heheheeee... sapa yg nk memulakan hidup suami isteri tuh then kuar berdikari tuh.. prepare awal2.. konpem nikah je cuci kaki je masuk umh.. jgn jd mcm aku... time tuh dh terantuk baru nk terngadah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan