Ahad, 30 Mei 2010

lelaki dan tanggungjawab

Lelaki yg dah jadi suami harus/mesti bertanggungjawab pada si isteri dan anak2. praktik kan betul2 istilah 'Ketua Keluarga' tu.. jgn setakat ckp kat mulut bermegah2 ckp 'aku ketua kelurga' tapi hakikatnya TAK BOLEH HARAP atau ayat lebih sakit hati HABUK PUN TARAK !!!!! cerita ni aku nak kongsikan dgn readers, nama dirahsiakan utk tidak mengaibkan lagi org itu, cerita 20% diolah supaya takde sapa2 terasa pedasnya cili.. wakakakakakakak... bukan la niat aku hendak memalu kan, tapi sekadar nk jadikan panduan dan teladan bkn saja pada semua tapi pada aku jg. sapa2 yg belum kahwin tuh agak2 pakwe memasing pemalas dari segala segi dan bertanggungjawab sila keluar dari ketiak pakwe tuh ye, pi la cari ketiak org lain. sbb klu dah kawin akan jadi lebih rumit silap2 rumah tangga pun asek nk berceramok. isteri bercerita pd aku, niat dia pun bkn nk ceritakan keburukan suaminya tapi sekadar nk luah perasan sekurang2nya dia rasa lega bila diluahkan.. haaa tuh yg dia ckp kat aku okay.. bkn aku saja susun ayat nk cover line.
isteri : susah la farah.. saya dah bnyak tlg dia.. masa baru2 tunang saya bt personal loan utk dia selesaikan masalah dia.. dpt loan duit saya bg semua dkt dia suruh settle saman/hutang tapi dia x settlekan..bila tnya dia ckp duit bg ........... (sipulan dirahsiakan) pakai sbb ......... ada masalah. skrg ni saya yg byar hutang tuh 2012 baru habis tapi masalah x selesai. saya dh penat asip nk tolong dia.. di yg berhutang saya yg tolong byarkan sbb org minta hutang sampai dtg rumah. Gaji saya RM 1500.00 pun x sampai.. dgn gaji tuh nk byar hutang, byar pengasuh, susu @ pampers anak.. yg tggal ckup2 je. dia ..???? apapun x keluar duit apa pun x byar.. skrg ni dh x keje lagi la.. langsung xder nk menolong . asek pinjam sana pinjam sini kat org.. dh bertimpa2 hutang.
ada lagi isteri ni cerita kat aku, tapi x syok la aku nk share semua. bila dgr cerita si isteri ni aku jadi simpati pd dia dan jadi MENYAMPAH dgn suami dia.. seriussssss... MENYAMPAH X SUKA !! klu rasa nk berpoya2 x pyh kahwin.. tgk !!! skrg ko dh menyusahkan anak bini ko.. klu dh bersedia utk komitmen kena la bertanggungjawab pada rumah tangga. aku xtau la apa si suami ni fikir.. aku bersyukur biarpun kehidupan rumah tngga aku x mewah tapi aku punya suami yg mewah dgn sikap bertanggung jawab pada aku dan anak.
jadi pada anak2 muda lelaki khasnya.. bersedia lah dr segala segi. klu xder persediaan jgn la nk ber komitmen.. bt ssh anak isteri je. sedar la akan sikap TANGGUNG JAWAB itu ape.. yg si anak2 muda wanita pula.. pandai2 la bt pilihan.. setiap manusia di jadikan berpasangan.. jgn asal nmpak kacak bergaya je terus tergedik2 nk himpit. kawan2 dulu. esok lusa xder la menyusah kaum isteri LAGI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan